Британія в очікуванні масових банкрутств туроператорів
У цьому році гонки англійців та німців за право першими зайняти шезлонг або розстелити рушник на лежаку під жаданим середземноморським сонцем, судячи з усього, закінчуються перемогою тевтонських туристів, що пішли в різкий відрив там, де їх безнадійно закомплексовані британські побратими продовжують здавати позиції за обсягами річного продажу турпакетів. Приблизно кожен третій британський турист, з тих, хто ще три роки тому набував відпускної пакет з видом на тепле сонце, в це літо вважається «втраченим» для ринку. У всякому разі, про це свідчить власна статистика туристичної галузі, пише «Guardian».
У поєднанні з песимізмом низки аналітиків, які стверджують, що над споживчими витратами ще деякий час буде тяжіти похмура тінь фінансової кризи, в майбутньому році слід очікувати подальшого скорочення турпотоку. Минулого тижня найбільші гравці туристичного ринку «Thomas Cook» і «Tui Travel» зробили прогноз по своїх операціях у британському сегменті в 2011 році, висловивши обережне припущення про те, що виявлене ними, починаючи з середини травня, різке скорочення обсягів і схем бронювання вже в році нинішньому підірве надходження прибутків у активи обох компаній.
При цьому обидві компанії підкреслюють, що замовлення пішли вниз відразу ж після того як хмара пилу від ісландського вулкана в третій раз призвело до закриття повітряного простору для прольоту цивільної авіації, що, як обидва гіганта повідали інвесторам, ризикує перетворити ідею слабкого попиту в невірно обраний напрямок пошуку, одночасно (це теж не виключається), вказуючи на зародження набагато більш стійкою, поки, щоправда, не ясно, який, тенденції на ринку. «Головне, ми не знаємо, наскільки вона продиктована побоюваннями щодо майбутнього світової економіки, а в якій мірі все це -« алергія »на вулканічний пил. Нам це невідомо », - прокоментувала ситуацію генеральний директор« Thomas Cook »Мені Фонтенла-Новоа (Manny Fontenla-Novoa).
Хмари над британським туризмом згустилися ще більше минулого тижня, коли про своє банкрутство оголосив зареєстрований в Бірмінгемі агент і туроператор «Sun4U», що зазнав краху менш ніж через місяць після того, як повноваження свого правління достроково припинила «Goldtrail Travel »(штаб-квартира в графстві Сюррей) після зміни власника у шотландської групи« Globespan », що займалася організацією пакетних турів та продажем авіаквитків сторонніх авіакомпаній під власним брендом.
Недовіра, посіяне висловлюваннями як «Tui», так і «Thomas Cook», «зрикошетив» в коментарях, які дав з цього приводу Ян Оуклі-Сміт (Ian Oakley-Smith) - партнер однієї з компаній-банкрутів і сам учасник туристичного ринку, фінансові справи якого веде «PricewaterhouseCoopers».
Зокрема, він попередив про прийдешнє масовому крах туристичного ринку, обгрунтувавши це завершенням активної, річної, фази і настанням термінів погашення рахунків готельними операторами і авіакомпаніями.
«До цих пір жодна осінь не обходилася без того, щоб якась пара-трійка компаній не оголосила про своє банкрутство, але на цей раз число таких« анонсів »вийде за середньостатистичні рамки. Опір «середовища» не дозволить великим гравцям активно просувати свої замовлення, і ця тенденція може відбитися по той бік кордону. Тим важче буде вибратися на поверхню «дрібній рибі» Цей сегмент і так вже два роки зазнає труднощів з угодами, приносячи їм у жертву плюсові сальдо своїх бюджетів », повідомляє експерт в інтерв'ю« Guardian ».
Як відзначають експерти, в розпалі набирає силу хвиля пізніх продажів. Туристи тягнуть з покупкою туру до останнього, сподіваючись, що туроператор скине ціну, але так як їх очікування не виправдовуються чартери літають напівпорожніми.
Як говорить фінансовий директор «Tui» Пол Баутел (Paul Bowtell), найважчий пресинг належить випробувати операторам на півночі і південному заході Англії, не багатьом краще йтимуть справи в Шотландії, в центральній і південній Англії. Не виправдаються в цьому році надії на збільшення в'їзної турпотоку і у таких традиційно користуються попитом курортних напрямків, як Балеарські острови, Португалія, материкова Іспанія і (хоча і в меншій мірі) Греція.
Зволів залишитися цього літа на батьківщині і ще один британець - Дейвід Камерон (David Cameron), який вибрав в якості місця відпочинку Корнуол (Західна Англія), куди він і відправився, попередньо висловивши настійну рекомендацію співвітчизникам наслідувати його приклад, щоб зміцнити намітилися тендітні показники економічного зростання. «До теперішнього часу 36% витрат, закладених британцями на відпочинок, витрачається ними у себе вдома.
Вже сьогодні більшість готелів, у тому числі на базі «B & B» («постіль і сніданок»), а також кемпінгів по всьому британському узбережжю потрапили в саме пекло, викликане рекордним попитом на свої послуги з боку не тільки тих туристів, на яких навела жах дорожнеча заморських подорожей і хитке стан сімейних фінансів. Британці діють з поправкою на тривалі періоди поразки туристичного ринку. Не додають оптимізму і такі принади, як попіл ісландських вулканів, небувалі зимові снігопади, страйк пілотів «British Airways» і весь час маячать збої в роботі рідний «ВАА» (найбільшого в світі оператора аеропортів зі штаб-квартирою в Лондоні).
«Складається враження, що народ« засів удома », вибравши для цієї мети виключно узбережжі, - говорить генеральний директор тризірковому готельної мережі« Travelodge »Гі Парсонз (Guy Parsons). За його інформацією, RevPar (показник доходу на номер) піднявся в процентному вираженні до «важких двозначних цифр», притому, що в минулому році в цей же самий час справи тут йшли з рук геть погано.
У цей же самий час заголовками в пресі «дістає» «Premier Inn» (ще одна мережа недорогих готелів). Ця конкуруюча фірма, яка намагається зіграти на англійській погоді, не змінює свого непередбачуваного характеру навіть у період відпусток, пропонує всім своїм клієнтам, заїжджає в п'ятницю ввечері, безкоштовну просочення для взуття. Пропозиція діє протягом усього серпня і поширюється на цілу дюжину готелів мережі.
Грозова хмара, згустилися над туріндустрії туманного Альбіону схожа на ложку дьогтю, яка різко виділяється на тлі райдужного прогнозу, складеного аналітиками для решти Європи, насамперед Німеччини, економіка якої демонструє ознаки одужання, а громадяни - відсутність всякого бажання жертвувати настільки звичним для цього періоду втечею в сонячні краї.
Згідно з офіційною статистикою, що з'явилася минулого тижня, квартальне зростання німецької економіки сьогодні складає 2. 2%. З усіх боків лунають голоси, які стверджують, що Німеччина не втримає взятий темп. Це, втім, не заважає більшості аналітиків висловлювати одностайну думку, що означають, що шанси німців вийти з економічної рецесії виглядають куди як більш райдужно, ніж у британців. За два дні до підведення підсумків по німецькому ВВП Банк Англії знизив свої прогнози стосовно зростання економіки Великобританії, не забувши супроводити їх коментарями з приводу нестабільності споживчих настроїв і довіри до ринку і обіцянками довгого і «хаотичного» одужання.
Скорочення числа робочих місць в держсекторі і побоювання зростання іпотечних ставок можуть і далі впливати на споживчі настрої, викликаючи нові побоювання у доцільності здійснення дорогих покупок. У цьому зв'язку туристичний ринок в найближчі роки може чекати безперервне падіння попиту на пакетні послуги. «У випадку дуже швидкого зростання процентних ставок, ситуація на ринку може змінитися кардинальним чином», - попереджає Оуклі-Сміт.
На минулому тижні «Tui» і «Thomas Cook» нагадали учасникам свого бізнесу про те, скільки тягот довелося їм винести в останні роки у зв'язку зі скороченням обсягу продажів відпускних турпакетів. У підсумку низки злиттів, які супроводжували весь 2007 рік, число лідерів європейського туристичного ринку скоротилося.
Не встиг цей процес набрати обертів, а на порозі вже стояв криза світових фінансів. Попит затріщав по швах, підштовхнувши галузь до необхідності активізувати проекти щодо скорочення відпускних послуг. У вересні 2008 року, коли про свій крах оголосив третій за величиною туроператор «XL Leisure», туристичному ринку одним махом знесло 3% своїх потужностей.
«До кінця трирічного періоду, коли наша присутність на британському ринку скоротилося на 30%, ми виявилися затиснутими в ще більш жорсткі лещата в сенсі своїх фактичних можливостей», - пояснює Баутел з компанії «Tui». Він також озвучив перспективу на майбутній рік, не виключивши повернення ряду літаків своєї компанії їх орендодавцям. Одночасно з вуст пані Фонтенла-Новоа («Thomas Cook») прозвучали більш похмурі прогнози на скорочення робочих місць.
Але якщо подібним чином свої перспективи оцінюють лідери британської туристичної індустрії, неважко здогадатися, що туроператорам меншого калібру належить розділити долю таких компаній, як «XL», «Globespan», «Goldtrail» і «Sun4U».
БАНКРУТСТВО І РЕФОРМА СИСТЕМИ фінгарантій - ДВІ СТОРОНИ ОДНІЄЇ МЕДАЛІ
«Нервове» і «багате обставлене» рішення «Goldtrail» (минулого місяця туроператор оголосив себе банкрутом, зваливши на плечі платників податків, за різними оцінками, від 15 до 20 мільйонів фунтів стерлінгів на покриття ризиків для клієнтів), спішно підхоплене на цьому тижні ще одним провальним туроператором «Sun4U», вказує на давно назрілу необхідність перегляду правил, діючих на ринку пакетних послуг.
«Вдало» подоспев до того часу року, коли основна частина туроператорів завалена грішми від замовників (навіть притому, що ще тільки належить провести остаточні розрахунки з авіакомпаніями і готелями), що ініціювала своє банкрутство «Goldtrail» повалила в ні з чим не порівнянний шок і британських законодавців, і учасників ринку. Все сказане справедливо і щодо «Sun4U», з тією тільки різницею, що протягом якихось місяців, що передували оголошенню себе банкрутом, вона періодично випливала в листі очікування керівництва цивільної авіації.
Вибравши настільки нехарактерний момент для подібного роду оголошень, обидва гравці довели туристичний ринок до самих руйнівних наслідків. Новина про фінансову неспроможність цих туркомпаній досягла вух туристів в той самий момент, коли всі вони (а це близько 50. 000 клієнтів «Goldtrail» плюс ще 7. 000 тих, хто оформив бронь через «Sun4U»), вже передчували принади літніх канікул.
Але якщо одержувачі пакетних послуг отримають компенсацію через трастову компанію «Air Travel», яка спеціалізується на покритті витрат клієнтам збанкрутілих туроператорів, що входять в систему Atol (ліцензія Управління цивільної авіації), у тих, хто здійснив передоплату існують мінімальні шанси повернути найближчим часом свої гроші, вже «працюють» на інший відпускної замовлення, зроблене цим літом.
Цікаво в цьому зв'язку, як обом «операторам-універсалів», що «Goldtrail», що «Sun4U», вдалося отримати право на перевезення тисяч туристів з гарантією фінансової компенсації за системою «Atol», якщо врахувати що їх активи і керування знаходилися цілком у веденні всього двох турагентів, а саме 48-річного Кіннер Петел (з Перлі, графство Сюррей), що стосується «Sun4U», і 44-річного Кадира Айдіна (Kadir Aydin) з Уїмблдону, який вів справи «Goldtrail ».
Банкрутство однієї тільки «Goldtrail» (оборот приблизно в 60 млн. фунтів стерлінгів), що отримала від Управління цивільної авіації гарантії страхових виплат та ліцензію на перевезення 110. 000 «пакетних» туристів, з причини невдало обраного часу, позбавить її близько 20 млн. фунтів стерлінгів у разі набуття чинності компенсаційної схеми для туристів по системі АТТ, які додадуться до вже наявного 31. 8 млн. фунтів стерлінгів в червоній (борговий) зоні.
Кредитове сальдо «Goldtrail» не особливо «красно» тих 27 мільйонів фунтів, які з причини банкрутства восени 2008 року ставилося «XL Leisure» - набагато більш крупному, в порівнянні з «Goldtrail», туроператору, располагающему власної повітряної флотилією.
Масштаби, яких досяг крах «XL» (займає 3% ринку пакетних послуг) тільки що не позбавили законодавців британського ринку дару мови. У поєднанні з песимістичним фінансовим прогнозом, банкрутство компанії змусило тоді ще лейбористський уряд підняти незадовго до цього введений податок на пакетні тури з 1 до 2. 50 фунтів стерлінгів. І сьогодні мало хто може виключати чергового підвищення, враховуючи прогнозовану на осінь хвилю банкрутств туроператорів, станься останнім «виправдати» очікування.
Створений для фінансування витрат, пов'язаних зі страхуванням клієнтів туркомпаній траст «АТТ» у даний час покриває дефіцит балансу за рахунок банківських кредитів під гроші платників податків.
Однак у коаліційного уряду, досить імовірно, з'явиться бажання вдатися до більш радикальних заходів, спрямованих на повномасштабне реформування схеми страхування туристів від примх авіаперевізників і банкрутств туроператорів. Вже сьогодні члени Кабінету потрапили під жорсткий пресинг з боку тих, хто в епоху Інтернету, вимагає перенести в мережу правила страхування, супроводивши їх недвозначними коментарями для туристів з приводу того, які турпакети будуть забезпечені гарантіями Управління цивільної авіації, а які залишаться без компенсацій. Все більше число гравців ринку (законодавців, туроператорів і фахівців з банкрутства) сходяться на думці, що діюча сьогодні у Великобританії система фингарантий, відстала від моди і від коштів, нічого крім збентеження не викликає, укладає «Guardian».