Що робить попіл з двигуном літака
Один за іншим починають відкриватися аеропорти європейських країн, що закрилися в п'ятницю, 16 квітня, через хмари вулканічного попелу, що повис над Європою. Чим загрожують пасажирам літаків польоти в «запепеленном» просторі, так досі і не з'ясовано.
За всю історію авіаперевезень Що робить попіл з двигуном самолетанасчітивается близько 100 випадків потрапляння літаків в хмари попелу, викинуть вулканами. У лічених випадках двигуни пасажирських лайнерів зупинялися і перезапустити їх екіпажам вдавалося тільки після того, як літак сильно втрачав висоту і виходив із забрудненого шару повітря. До цих пір попіл вулканів не забрав жодної житті з числа авіапасажирів або членів екіпажів літаків, правда, і масштабних попелястих викидів в сторону таких жвавих перехресть авіаруху, як європейський, ще не було.
У 1980 році під час виверження вулкана Сент-Хеленс у США пролітали в хмарі попелу 2 літаки «Боїнг-727» отримали пошкодження двигунів і стекол кабіни пілотів, такі ж ушкодження плюс проблеми з системою гідравліки отримав «Дуглас DC-9-30», а у «Локхід C-130 Геркулес» через вулканічний попіл зупинявся двигун.
У 1982 році на «Боїнгу-747», пролетів на висоті 11 кілометрів 300 метрів в 150 кілометрах від вулкана Галунгунг в Індонезії, відключилися всі 4 двигуни. Екіпаж розвернув літак убік Яви, висоти польоту вистачило б, щоб дотягнути до острова, однак гірську гряду лайнеру з 248 пасажирами подолати б не вдалося. Коли літак знизився до 3500 метрів, екіпажу вдалося запустити двигун, але після набору висоти все повторилося, в результаті льотчики пролетіли над гірським хребтом у небезпечній близькості від вершин і посадили літак в аеропорту Джакарти. У лайнера були пошкоджені і забиті шлаками двигуни, переднє скло кабіни пілотів стало каламутним, а фарба з поверхні літака була обдерта у багатьох місцях до металу.
У 1989 році під час виверження вулкана Редаут на Алясці в хмару попелу влетів пасажирський «Боїнг 747», через деякий час руху в забрудненому просторі у літака відключилися всі 4 двигуни. Екіпажу вдалося перезапустити їх тільки після того, як літак опустився на висоту в 2 кілометри. Посадка пройшла благополучно, проте авіакомпанії довелося міняти всі 4 двигуни і систему кондиціонування.
У 1991 році більше 20 цивільних літаків, що літали повз вивергатися вулкан Пінатубо на Філіппінах, отримали дрібні пошкодження, в тому числі - помутніння стекол кабіни пілотів.
У 1997-1998 роках під час виверження мексиканського вулкана Попокатепетль кілька літаків, що пролітали в хмарі попелу, отримали дрібні пошкодження, був зафіксований випадок помутніння лобового скла кабіни пілотів.
Інженери пояснили, що світіння на крилах літака, що летить в хмарі непомітного для радарів вулканічного попелу, викликане зіткненням твердих частинок з корпусом. Довгі язики полум'я, які виривалися з двигунів перед їх зупинкою, свідчили про те, що попіл змінював умови горіння, двигуни відчували кисневе голодування, частинки попелу плавилися і осідали на камері згоряння, що і призводило до відключення. Коли літаки знижувалися і виходили з хмари, кірка застиглого шлаку від попелу частково відшаровувалася і потоком повітря викидалася назовні, після чого двигуни вдавалося запустити знову.
Оскільки після інцидентів літаки доводилося ремонтувати і навіть міняти двигуни, авіаційні власті рекомендували уникати районів, де можуть знаходитися хмари вулканічного попелу. Однак необхідно нагадати, що жоден з Що робить попіл з двигуном самолетавишеперечісленних інцидентів не призвів до загибелі людей.
Поки в небі над Європою під час випробувальних польотів цивільної авіації і рейсів, що проводяться авіакомпаніями на свій страх і ризик, жодних проблем не виникало. Тим не менш, є сумнівний випадок, коли було зафіксовано відмову роботи двигунів після польоту в хмарі попелу. Так, у понеділок, 19 квітня, в Одесі здійснив аварійну посадку літак Falcon-20, у якого відмовив двигун. Лайнер віз VIP-пасажира з київського аеропорту Бориспіль на турецький курорт Анталію. Відмова двигуна стався на висоті 11300 метрів, коли Falcon-20 знаходився в 70 кілометрах від Одеси. У минулі вихідні хмара попелу якраз досягла України і з цієї причини аеропорт Одеси був закритий. До польоту у понеділок Falcon-20 використовувався для чартерних польотів за маршрутом Київ-Ужгород-Київ, також проходили в забрудненій зоні. Зараз спеціальна комісія встановлює причину нештатної ситуації, результати її роботи поки невідомі.
Зате відомі результати взаємодії з попелом двигунів двох фінських винищувачів F-18, які пролетіли крізь хмару вулканічного попелу. На деталях двигунів винищувачів утворилася склоподібна маса шлаку, також видно сліди корозії. Подібні пошкодження отримали і двигуни винищувачів F-16 НАТО, що літали в забрудненій зоні. Правда, військові не розкривають даних, як близько до вулкану і на якій саме висоті літали винищувачі, яким тепер доведеться міняти двигуни, тому зрозуміти, наскільки безпечно літати над Європою, в тисячах кілометрів від Ейяфьятлайокудля, без додаткових досліджень неможливо.
Тэги: Исландия, отдых в Исландии, вулкан, извержение вулкана